11 apr. 2010

Veckans rubrik - V. 14

I samarbete med Fixa din Blogspot forum

Denna veckan är rubriken: Bästa TV-serien och varför?!









Jag har haft många favoritserier genom åren men om jag måste välja en så blir det Nord & Syd.
Varför jag älskar just denna serie är svårt att förklara men jag är mycket intresserad av historia och Amerika och det är intressant, att det dessutom är bra skådisar med gör bara serien ännu bättre. Visar hur vänskap kan sättas på spel när man måste välja sida och kriga mot varandra. Mycket spännande och intressant.
Har du inte sett den så har du missat något!! Jag har köpt dessa boxar och kan se dom hur många gånger som helst ;-)
**********



















TV-serien handlar om familjen Main från sydstaterna och familjen Hazard från nordstaterna och deras vänskap före, under och efter det amerikanska inbördeskriget.
TV-serien är tre miniserier eller säsonger som bygger på de tre böckerna av John Jakes bestående av vardera sex avsnitt, den sista omgången är endast tre avsnitt.
Första säsongen handlar om tiden före inbördeskriget (åren 1842-1861), andra säsongen om själva inbördeskriget 1861-1865 och den tredje säsongen om tiden efter krigsslutet 1865-1866.
**********
Originaltitel North and South
Genre Historiskt drama
Skapad av David L. Wolper
Musik Bill Conti
Antal avsnitt Bok I - 6
Bok II - 6
Bok III - 3
Längd (per avsnitt) 90 min. per avsnitt
Land USA
Språk Engelska
Originalvisning 1985, 1986 & 1994

Rollista
Patrick Swayze - Orry Main
Terri Garber - Ashton Main
Jean Simmons - Clarissa Main
Genie Francis - Brett Main
Lewis Smith - Charles Main
James Read - George Hazard
Wendy Kilbourne - Constance Hazard
Parker Stevenson - William Hazard
Kirstie Alley - Virgillia Hazard
Lesley-Anne Down - Madeline Fabray
David Carradine - Justin La Motte
Forest Whitaker - Cuffey
Gene Kelly - Senator Edwards
Robert Guillaume - Frederick Douglas
Robert Mitchum - Patrick Flynn
Elizabeth Taylor - Madame Conti
Philip Casnoff - Elkanah Bent
Morgan Fairchild - Burdetta Halloran
Kate McNeil - Miss Augusta
Whip Hubley - Stephen Kent
Michael Dudikoff - Rudy Bodford
Olivia de Havilland - Mrs. Neal
Linda Evans - Rose Sinclair
Lloyd Bridges - Jefferson Davis
Nancy Marchand - Dorothea Dix
Kurtwood Smith - Col. Hram Berdan (endast säsong 2)
**********

4 kommentarer:

  1. Bra inlägg med information i...Har inte sett denna *Kram*

    SvaraRadera
  2. Åh den har jag inte sett sedan jag var liten! Tyckte den var bra då! Ska se om jag får tag i den igen!

    SvaraRadera
  3. GRATTIS! Du vann en inbjudan till bloggsvar. Jag behöver din mail. Skicka mig ett mail på elisabeth.nilsson.72@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Det är en av alla serier som ligger på min topplista. Tyvärr så skulle man bara skriva en serie. ;-)

    SvaraRadera

Blir så glad om du vill skriva en rad!